Nieuw verhaal… - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Nieuw verhaal… - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Nieuw verhaal…

Blijf op de hoogte en volg Liset

06 April 2015 | Nicaragua, León

Cañon de Somoto, - Semana Santa, - Stoffig, - & Warm

Om te beginnen, Cañon de Somoto. Deze Cañon is gelegen in het noorden van Nicaragua. Ik ben er in 2013 ook geweest. Hier kun je een tour doen in de rivier en van rotsen springen van 8/10/12/15 meter hoog. In het regenseizoen is dit errrrrug leuk. Want er is veel water, en een flinke stroming, dus je laat je lekker meevoeren door de sterke stroming. Een heel avontuur!
Nu was dat wat minder, er was minder water, dus hebben we meer gelopen, dan ons avontuurlijk mee later voeren door de stroming. Maar dat wil niet zeggen dat het minder mooi of minder leuk was. Met name het springen van de rotsen is super gaaf. En uhm, 12 meter is best hoog, haha. Een Zwitser die bij ons in de groep zat, was zo gek om elke keer maar hoger te gaan. Volgens mij heeft hij de hoogste van 18 meter, 2x gesprongen..

Gisteren was de laatste dag van de Semana Santa. Semana Santa is de heilge week, ivm met Pasen. Iedereen is vrij, en van woensdag tot en met zaterdag is het feest op het strand. Overdag, iedereen drinkt en luistert muziek, en elke avond is er een groot feest.

Normaal gesproken gaan de bussen van Leon naar het strand (en terug) elke 40 minuten ongeveer. In Semana Santa is dat bijna elke 10/15 minuten. En de bussen zijn over en overvol. Het strand dat normaal gesproken heeeerlijk rustig is, (lees: ik loop soms in mijn eentje over het strand, zonder mensen tegen te komen) leek nu wel een week lang op het strand van Scheveningen op een mooie warme zomerdag in Nederland. En de organisatie betreft verkeer en vervoer laat naar mijn idee ook wat te wensen over waardoor het allemaal nog chaotischer is haha.

Het strand bestaat uit twee gedeeltes. Poneloya en Las Peñitas. De bus komt van Leon en gaat eerst naar Poneloya, aan het eind keert hij om, rijdt een gedeelte terug en gaat naar Las Peñitas. In Las Peñitas rijdt hij tot het eind, keert om, en gaat weer terug naar Leon. De straten in Poneloya en Las Peñitas zijn smal. Het is net genoeg voor 2 auto’s om er naast elkaar te rijden. 2 Bussen gaat al lastig. Ja? Heb je een beetje een idee? Stel je dan voor dat in Semana Santa er zoveel auto’s zijn, en dat iedereen zijn auto maar daar parkeert waar hij een plekje vindt. Of het nou aan de linker of de rechterkant van de weg is, dat maakt niet uit. Half op straat, geen probleem. En dan komt er een grote Amerikaanse Schoolbus aan, propvol met mensen, die natuurlijk de helft van de tijd, nergens langs kan.

Maar doordat er weinig tot geen parkeerplekken zijn, moeten de auto’s wel op straat parkeren. En de politie bedenkt de halve week pas ergens in de middag dat het misschien wel een slim idee is om het verkeer op bepaalde punten om te leiden en eenrichtingsverkeer te organiseren. Erg lachwekkend om het allemaal te zien.

Oh, en Semana Santa, betekent voor de inwoners van Poneloya en Las Peñitas een week zonder water. Als we geluk hadden, hadden we s’ avonds laat een klein straaltje water om ons te douchen, of te ‘douchen’ met een emmer water. En om alle emmers even weer bij te vullen. En wat een verrijking is het dan om gisteravond, zondag, ineens weer heerlijk een ‘normale’ douche te kunnen nemen, de wc weer door te kunnen spoelen, haha.

Dan nu even over het weer. De laatste weken is de temperatuur flink gestegen. De afgelopen 2 weken hebben we volgens mij met regelmaat wel de 38/40 graden gehaald. Alles is droog en stoffig. Binnen in huis, alles zit onder het stof en zand. Kortom het is echt zomer.