Update! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Update!

Door: Liset

Blijf op de hoogte en volg Liset

04 Maart 2015 | Nicaragua, León

UPDATE;

Hier dan ‘eindelijk’ even een update vanuit Nicaragua.
De tijd vliegt. En op een bepaalde manier gebeurd er zoveel, terwijl als ik er een verslag over wil gaan typen, ik niet weet wat ik precies moet vertellen. Hoe wat en waar ik nu dan ook moet beginnen, weet ik niet zo goed. Maar ik doe mijn best voor jullie ;)

Als eerste wil ik jullie waarschuwen. Mijn Nederlands is momenteel niet zo goed, dus daarom nu alvast mijn excuses voor al mijn fouten, jaja. Dat krijg je als je niet gewend bent constant te moeten switchen tussen 3/4 talen. Haha. Maar.. het gaat al beter dan in het begin, dus ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Want ja, mochten er ooit kinderen komen, moeten die wel goed Nederlands leren natuurlijk ;) En nee, dat is nu nog niet aan de orde, voor het geval er mensen zijn die denken dat ik wat te vertellen heb, haha.

Oke, dan nu even verder. Wat is er allemaal gebeurd. Een heleboel. Maar het voelt allemaal zo normaal, dat het bijna raar is om erover te schrijven.

8 januari ben ik begonnen met mijn werk in Hostal/Restaurant Barca de Oro. Samen met een andere meid uit Frankrijk, Julie.
6 dagen per week werken. Gemiddeld 8 uur per dag, vaak meer. In eerste instantie was het wennen, maar vond ik het wel heel leuk. Het contact met de mensen, het spreken van verschillende talen. En natuurlijk een bult nieuwe Nica collega vrienden erbij.

Maar inmiddels zit ik in mijn laatste werkweek, omdat ik vorige week besloten heb, niet langer te blijven werken bij Barca de Oro. Om verschillende redenen. Aan een kant voelt het rot, en zwak om na 2 maanden al ‘op te geven’. Maar aan de andere kant, voelt het goed om voor mezelf te kiezen. En geeft het meer energie om de dingen te doen die ík leuk vind. En ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om überhaupt voor mezelf te kiezen. Want dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Maar nu kan ik echt beginnen voor de stichting. En dat geeft energie en waag ik de ‘financiële’ gok om te beginnen zonder werk en salaris. In het allerergste geval, koop ik van mijn laatste geld een vliegticket en kom ik weer terug naar Nederland haha.

Maar goed, inmiddels heb ik ook contact gelegd met een speciaal onderwijs school. En daar zal ik nu wekelijks een ochtend of meerdere ochtenden heen gaan. Om te kijken hoe zij werken en hoe alles in elkaar steekt. En misschien wel potentiële toekomstige werknemers te ontdekken.

In tegenstelling tot wat ik dacht, is het vrij goed geregeld op deze school. Nee, de leraren zijn niet opgeleid voor deze doelgroep. En nee, er zijn ook niet altijd de nodige hulpmiddelen voor de doelgroep. Maar, de leraren zijn toegewijd aan de doelgroep, vinden het leuk en interessant om met deze kinderen te werken. En dat zie en voel je. En dat maakt mij weer vrolijk. Dat is wat mij vaak doet beseffen dat je blij moet zijn met wat je hebt, en dat er voor veel zaken wel oplossingen zijn. Misschien niet altijd even mooi of nieuw. Maar wel functioneel en voldoende.

Tsja, over dit onderwerp kan ik nog uren doorpraten. Maar goed dat ga ik niet doen. Al met al, gaat het goed met me. Ik geniet, ik werk, ik ontdek, ik maak keuzes, ik heb het af en toe moeilijk, maar ik kom er ook weer uit, dankzij de warme en lieve groep vrienden die ik hier heb. Sorry dat ik weinig van me heb laten horen, maar ik ben niet meer dagelijks bezig met facebook, email en whatsapp.
Ik kijk zo nu en dan, maar om echt even te gaan zitten en te gaan typen, tsja, dat komt er vaak niet van Met name omdat alles hier zo lekker spontaan gaat. Kom ik thuis van het werk, ben ik van plan om mijn kleren te gaan wassen (ja met de hand) heb ik net alles in een sopje staan, gaan alle huisgenoten eten in een barretje verderop. Ja dan ga ik ook mee, wassen kan daarna wel, en tsja, zo gaat het eigenlijk elke dag, lekker spontaan, bijna niets staat echt vast. Heerlijk.
Maar goed, ik hoop dat jullie nu weer een beetje gerust zijn, ;)

Veel liefs van mij, en wil je me spreken, je mag me altijd bellen :) 00505 5836 0450. Dag en nacht. Tijdsverschil is geen probleem. Ben inmiddels wel gewend aan korte nachten :) En nee, niet van al het gefeest. Want momenteel ga ik vrij weinig op stap ;)

  • 04 Maart 2015 - 20:18

    Gea Luit:

    hoi Liset

    Wat ontzettend leuk om weer iets van jou te lezen. Ik vind het super wat je doet en heb veel respect voor je keuzes.
    Het portemonneetje dat ik van jou kreeg ooit gebruik ik nog wekelijks. Dus ik denk nog vaak aan je en jouw avonturen. Even weer iets vernemen van je is dan super leuk.
    Veel plezier en geluk verder.
    Groetjes
    Gea

  • 04 Maart 2015 - 21:59

    Lulof:

    Hé hoi Liset, goed om wat je van te horen. Ik vind het moedig van je om de keuze voor jezelf te maken. Mijn overtuiging is dat hoe dichter je bij jezelf blijft hoe beter het lukt om voor jezelf te kiezen.
    Ik blijf nieuwsgierig hoe het met jou en je stichting gaat. Ik wens je succes en sterkte. Met overtuiging en in rust door gaan met je droom en met je visie hoe dit te verwezelijken. De weg er naar toe gaat niet in een rechte lijn, het gaat alle kanten op maar uit eindelijk kom je daar waar je wilt zijn. Met je neefjes gaat het de goede kant op, ze schieten in ieder geval flink de lucht in, het duurt nog wel even voor ze Erik bij in zijn :) ! Blijf ons als er wat tijd overblijft op de hoogte houden en Annelies reageert zelf. Hou je haaks ciau Lulof.

  • 05 Maart 2015 - 20:04

    Opa En Oma:

    Lieve Liset,

    Gelukkig, een verslag van jou of zoals je het zelf noemt een update.
    We zaten al een tijdje uit te kijken naar een verhaal over jouw ervaringen
    in N. Nou, je hebt niet stilgezeten de afgelopen twee maanden; een
    hostel van binnen uit leren kennen, dat is mooi meegenomen. En nu ga
    je iets heel anders doen, iets wat dichter bij je staat. Mooi dat je die
    stap gaat zetten! Tegelijkertijd ga je ook werken aan het verwezenlijken
    van je plannen. We wensen je daarbij veel energie en succes!
    Liset , pas goed op jezelf. Veel liefs en de hartelijke groeten van ons beiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 61091

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Oktober 2013

Nicaragua & ???

09 September 2011 - 29 Oktober 2011

Midden Amerika!

29 Augustus 2010 - 29 Augustus 2011

Au-pair in Spanje

15 Januari 2010 - 14 Mei 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: