Stel je voor.. - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Stel je voor.. - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Stel je voor..

Door: Liset

Blijf op de hoogte en volg Liset

13 Augustus 2013 | Nicaragua, León

Stel je even voor;

Maandag net voor het middaguur valt de stroom uit. Opzich geen probleem want je kunt je prima redden zonder stroom bij daglicht. Maar als het dan tegen een uur of 3 ook nog begint te regenen en je nergens heen kunt. Begint het al wat saaier te worden zonder stroom.

Want zonder stroom betekent:
- Geen muziek,
- Geen tv,
- Geen koelkast,
- Geen vriezer,
- Geen ventilator,
- Geen stroom om je mobiel op te laden,
- En natuurlijk geen licht.

Al met al, nog steeds geen groot probleem, want je vermaakt je wel al kletsend met je huisgenoten of heerlijk rustig in de hangmat genietend van de stilte, of werkend natuurlijk..

En als het dan tegen een uur of half 7 ´s avonds donker wordt, de stroom nog steeds niet terug is, en het ook nog steeds regent. Vraag je je af wat je gaat doen. Want al met al, begint het nu wel te vervelen. En je denkt erover om maar naar bed te gaan..
Maar dan kom je bij het volgende ´probleem´, want er zijn met die heerlijke regen, een wereld aan muskieten. En tsja zonder stroom heb je ook geen ventilator, en zonder ventilator met een bult muskieten slaap je ook niet lekker..

Maar als dan even voor 8 uur ´s avonds de stroom weer terug komt, de televisie weer werkt, je weer muziek kunt luisteren, en je je telefoon weer op kunt laden. Ben je toch wel blij. Dus je gaat maar lekker televisie kijken. Kom je vervolgens op een nieuws zender. Waar verschillende families uit Nicaragua heel blij vertellen, hoe blij ze zijn dat ze afgelopen weekend voor het eerst stroom hebben gekregen in hun dorp!

En dat in 2013.

Ik kan me prima redden zonder stroom, ook al blijft het vaak wel saai en vervelend. Maar het gevoel dat je krijgt als je net zelf de halve dag zonder stroom hebt gekregen, en je eigenlijk vond dat het wel lang genoeg geduurt had. En dan op de televisie ziet dat mensen voor het eerst electriciteit hebben gekregen in een dorp. Dat is onbeschrijfelijk. Ik ben in Nicaragua, een derde wereldland, ook al lijkt het er soms niet op. Ik weet dat er nog genoeg dorpen zijn hier die zonder electriciteit en stromend water leven. Maar op de een of andere manier kwam dat besef gisteren even weer bij me binnen...

Er zijn nog zoveel plekken die het zoveel minder hebben dan wij..
Wees blij met wat je hebt, en maak er geen probleem van als je het een keer Niét hebt..

• 13 Augustus 2013 - 20:54

Jessica:

Wat een mooi verhaal! :) Wat zijn wij dan eigenlijk verwend he...... xxx

• 13 Augustus 2013 - 21:20

Melissa Vriesema:

We zijn dan inderdaad zeker erg verwend!

• 13 Augustus 2013 - 22:43

Marjanne:

Meid mooi verhaal... zo laat je ons ook even merken hoe verwend wij hier eigenlijk zijn in NL!
    Mooi verwoord zoals altijd!

• 18 Augustus 2013 - 19:23

Diny Muskee :

Dag Liset, fijn om weer iets van je te horen.
    Geen stroom, wat een pech, vooral vanwege de
    muskieten. Ook je dagritme (als je dat hebt) wordt
    helemaal in de war gegooid. Maar je had nu tijd om
    alle voordelen van elektriciteit eens mooi op een rijtje
    te zetten. Voor 's avonds kan kaarslicht een mooie
    vervanger zijn!
    Liset, het ga je goed, onze hartelijke groeten,
    veel liefs van opa en oma