Los Ositos & Cultuurverschillen - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Los Ositos & Cultuurverschillen - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Los Ositos & Cultuurverschillen

Door: Liset

Blijf op de hoogte en volg Liset

18 Februari 2010 | Nicaragua, León

Hola Hola!!

Hier even een verslagje over de afgelopen dagen!

Afgelopen maandag is mijn stage bij Los Ositos begonnen. En het begin was wel erg lastig. Ik loop er alleen stage (De anderen van de groep zijn allemaal met ze 2e of 3e op 1 plek) en de begeleiders en kinderen spreken erg snel Spaans. En dat begrijp ik nog niet.
Maar dinsdag ging mijn leraar Juan mee, en die heeft ook even uitgelegd aan de begeleiders dat ze niet te snel moeten praten. En nu gaat het gelukkig steeds een beetje beter :D

Ik mocht maandag kiezen op welke groep ik wou beginnen. En ben bij de groep begonnen die vergelijkbaar is met de peuters. Hier zijn erg veel drukke, stuiterende, ondeugende, lieve, huilende kinderen. Haha.
En de namen, ik dacht die leer ik zo wel even, want in Nederland heb ik ook weinig moeite mee. Maar hier, zeker die namen van de meiden. Dat duurt nog wel even voor ik die ken! De makkelijkste ken ik al, dat zijn Celeste, Danielle en Naomi. Maar die zitten niet bij mij in de groep, hahaha.

Voor de rest zijn de kinderen wel heel lief, en krijg steeds meer contact met ze. Een aantal komen ook al naar mij toe met vragen, en dat vond ik best leuk. Aangezien ik best apart ben, met mijn blanke huid, en toch wel blonde haren. Ik word hier ook door ieder kind aangestaard. Op straat, in de winkels, overal. Maar op stage beginnen ze er nu wel aan te wennen, gelukkig!

Dan wil ik nog even iets kwijt over cultuurverschillen.
Afgelopen vrijdag hadden we onze eerste intervisie, en daar kwam ook de vraag, 'hoe ervaar je de cultuur, hoe ga je ermee om etc.' En toen was mijn antwoord. 'Nou ik wacht eigenlijk nog op een cultuurshock! Haha.
In Nederland hebben we het er heel veel over gehad, en dat ook iedereen die cultuurshock krijgt. Alleen is de vraag wanneer. Ik had zelf gedacht dat ik hem al wel eerder zou hebben, maar het valt dus mee. Het is natuurlijk wel anders. Maar dat is het in ieder ander land als Nederland natuurlijk.

Maar, sinds maandag ben ik dus met stage begonnen, en nu zijn er toch wel een paar cultuurverschillen die nu heel goed naar boven komen, waarvan ik maandag echt dacht van 'he?? Doen jullie dat zo??''
Ik zal even een paar dingen vertellen;

In Nederland eten de meeste mensen mandarijnen helemaal op. Behalve de pitjes natuurlijk (en de schil). Hier, zuigen ze de mandarijnen partjes leeg, en gooien dan, alsof het de normaalste zaak is van de wereld, de resten op de grond.
Met kersen, precies hetzelfde, leegzuigen, en de rest weggooien. Huppakee, gewoon op de grond ;)

Dat was me trouwens al wel eerder opgevallen. Iedereen gooit hier alles gewoon op de grond. Zijn we in NL hard bezig met het verschonen van het milieu, gooien ze hier alles gewoon op straat. Loop je op straat, of zit je in de bus, of in de taxi het maakt niet uit. Als iemand hier afval heeft, beland het gewoon op straat, in plaats van in de daarvoor bestemde prullenbakken die om de zoveel meter op de 'stoep' staan!

Zo dus ook op mijn stage. Zitten de kinderen lekker mandarijnen, bananen, koekjes etc. te eten, of iets te drinken. Het afval beland gewoon op de grond!
Dat ga ik in NL eens proberen, met die mandarijnen, denk dat ik dan hele scheve blikken krijg, hahaha.

Ook had iemand van de groep al een keer gezegd dat de mensen hier niet wijzen met hun vingers, maar met hun lippen. Ze tuiten dan hun lippen, en richten op datgene wat ze bedoelen.
Dit had ik nog niet vaak meegemaakt. Af en toe een keer dat ik het zag van 1 van de leraren tijdens de Spaanse les, of ergens in de stad. Maar verder eigenlijk niet.
Maar op mijn stage, de begeleiders doen het bijna alleen maar, en dat is wel even wennen! In het begin vond ik het zelfs irritant! Haha.
Maar nu begint het al gewoon te worden, net zoals dat alles gewoon op de grond gegooid wordt ;)

Owja nog iets leuks,
De meeste Nicaraguanen eten of met vork, of met lepel. Niet met mes en vork zoals we in NL gewend zijn.
Dan hebben ze in de ene hand hun vork/lepel, en in de andere hand een stuk brood waar ze het eten mee op de vork/lepel schuiven, of ze doen het gewoon met de vingers.
Dit vind ik verder niet echt apart ofzo, maar het is wel leuk om te zien, dat ze dan een pizza met mes en vork gaan eten (dit was tijdens ons valentijns feestje bij Hollywood Pizza) en eigenlijk niet goed weten hoe ze dit met 2 stukken bestek moeten gaan doen.
Stiekem best wel grappig om te zien! :P

En voor de rest,
Ik weet eigenlijk niet veel meer te vertellen.

Ohja, vind het leuk om de reacties van iedereen te lezen :D
Alleen jammer dat ik niet van iedereen de email heb, dan kon ik mailtjes terug schrijven!

  • 18 Februari 2010 - 12:52

    Marjan:

    Nou de foto's maken me wel nieuwsgierig,
    zal ik toch maar meekomen in april? hahaa
    Het lijkt mij echt een uitdaging om er de komende maanden wat van te maken. Veel succes!!

  • 18 Februari 2010 - 12:52

    Marjan:

    Nou de foto's maken me wel nieuwsgierig,
    zal ik toch maar meekomen in april? hahaa
    Het lijkt mij echt een uitdaging om er de komende maanden wat van te maken. Veel succes!!

  • 19 Februari 2010 - 13:11

    Judith:

    Mn stagebegeleidster en ik lezen je verhalen iedere keer. Ontzettend leuk!!
    Veel plezier met de kids daar. :D

    Liefs,
    Judith

  • 27 Februari 2010 - 19:12

    Carina:

    op peperwold hebben we je kaartje gekregen, we vonden het een mooi kaartje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Stage in Nicaragua

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2010

Het laatste verslag!

02 Mei 2010

Verslag van Paps..

07 April 2010

Corn Island & Bluefields....

18 Maart 2010

Even een 'berichtJE" ;)

01 Maart 2010

Wat vliegt de tijd!
Liset

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 61096

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Oktober 2013

Nicaragua & ???

09 September 2011 - 29 Oktober 2011

Midden Amerika!

29 Augustus 2010 - 29 Augustus 2011

Au-pair in Spanje

15 Januari 2010 - 14 Mei 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: