Het laatste verslag vanuit Spanje - Reisverslag uit Almerimar, Spanje van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Het laatste verslag vanuit Spanje - Reisverslag uit Almerimar, Spanje van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag vanuit Spanje

Door: Liset

Blijf op de hoogte en volg Liset

04 November 2010 | Spanje, Almerimar

2010 was mijn jaar. Is mijn jaar.

Misschien vinden sommigen het nog te vroeg, want het is dan ook nog maar 4 november. Maar toch wil en kan ik zeggen dat 2010 mijn jaar was.

Een jaar vol nieuwe ervaringen, vol leuke momenten, moeilijke momenten, leerzame momenten, moeilijke beslissingen, makkelijke beslissingen, emoties. En een jaar in het teken van de Spaanse taal en bijna een jaar lang zomer.

Ja, met trots kan ik zeggen dat 2010 een super jaar was voor mij. Ondanks dat de laatste maanden van dit jaar niet zo zijn gelopen als ik had gedacht/gepland. Ben ik toch wel trots op mezelf dat ik de stappen heb gezet en de keuzes heb gemaakt die me door dit jaar hebben geleidt.
Ik heb dit jaar ontzettend veel geleerd, op het gebied van de Spaanse taal natuurlijk, maar ook over verschillende culturen, mensen, en natuurlijk; ik heb weer heel wat bijgeleerd over mezelf.

Dit jaar begon, zoals de meesten wel weten met de stage in Nicaragua. Dit was een enorme ervaring. Hier heb ik dingen meegemaakt die me sterker hebben gemaakt, zelfstandiger, die me hebben laten zien hoe belangrijk sommige personen zijn in je leven, en die me hebben laten zien hoe geweldig ik het vind om andere mensen te kunnen helpen, mensen die weinig hebben, hard werken en toch elke dag weer vrolijk zijn en nergens over zeuren.
Ja Nicaragua was ondanks af en toe wat ups en downs een echte superervaring! En zeker weten dat ik binnen korte tijd weer terug ga naar Nicaragua, want ik denk nog elke dag aan dat prachtige land.

Dan de +/- 3 maand in Nederland, wennen aan de kou, weer 1 dag in de week naar school, op zoek naar werk. Ja, het was weer even een omschakeling na 4 maanden in het relaxte, warme Nicaragua te hebben gezeten, je weer te moeten haasten om op tijd de bus te halen, in de kleine files te staan richting Groningen en de bussen waar geen muziek gedraaid wordt, je niet plat geperst wordt en er geen vreemde beesten meer naast je zitten verstopt in een tas. En owja, alles is duur.
Ja, weer terug in Nederland was het echt weer even wennen, maar ook deze tijd had weer hele mooie momenten. Je familie en vrienden weer zien na 4 maand, weer de dingen doen die je altijd deed, en ook wel een belangrijk punt van dit jaar, mijn diploma van de SPW. Ik was klaar met school en mocht aan het werk. De hele periode in NL gesolliciteerd en gewacht op reacties, dit wou maar niet lukken. Dus toen stond ik voor de keuze, wat ga ik doen, weer iets zoeken in het buitenland? Laat ik me maar even inschrijven op een au-pair site en dan zien we wel. En van het 1 komt het ander en binnen een maand is het zeker, ik zou voor een jaar naar Spanje als au-pair. Nog meer zon, en nog meer Spaans voor mij, dit jaar.

Dan komen we dus bij het au-pair zijn in Spanje. Het was dus de bedoeling dat ik hier een jaar zou blijven. Maar ook hier heb ik in de afgelopen 2 maand ontzettend veel geleerd. Wat dat betreft over keuzes maken en naar jezelf luisteren. Hier ben ik er dan ook achter gekomen dat plezier in het werk enorm belangrijk is voor mij. Als ik geen plezier heb in mijn werk, vind ik alles veel minder leuk en heb ik veel minder motivatie. Dus kwam ik voor de moeilijke keuze te staan, wat ga ik doen.
Ga ik door of stop ik. Met deze keuze had ik heel erg veel moeite, aan 1 kant dacht ik, ik moet niet opgeven, ik moet door. Maar aan de andere kant, als ik er geen plezier in heb, hoe hou ik het dan een jaar vol? Het voelde als falen, dat ik in de 2e maand al zat te bedenken of ik wel door wilde.

Uiteindelijk na gesprekken met Sylvia en Pepe deze moeilijke knoop doorgehakt. Ik stop. Gelukkig vonden Sylvia en Pepe het behalve erg jammer niet erg dat ik hiervoor gekozen heb. Dit maakt het gevoel van falen en opgeven al een stuk minder.
Maar tegelijkertijd, ik had wel besloten om te stoppen, maar wanneer dan. Dus hier moest ik ook nog even over nadenken. Maar kwam er al snel achter dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om zo maar weg te gaan, dus had ik aangeboden om nog een paar weken te blijven zodat zij de kans hebben om op zoek te gaan naar een nieuwe au-pair.

Ondertussen heeft Sylvia al wat contact met wat meiden en heb ik gisteren mijn ticket geboekt.
Met dus weer heel wat ervaringen rijker kom ik de 18e van deze maand naar huis. En ga ik er van uit dat de laatste maanden van dit jaar net zo leerzaam zullen verlopen als het afgelopen jaar.

Al met al, een jaar waar ik trots op ben en die ik niet snel zal vergeten!

  • 04 November 2010 - 16:37

    Clarie:

    Hey Liset,

    Wat een mooie samenvatting van je afgelopen jaar. :)
    Ik kan me wel indenken dat het een moeilijke keuze voor je was om Spanje te verlaten. Maar zo te lezen ben je opgelucht met de doorgehakte knoop.
    En wie weet kun je een eventuele volgende Nica reünie bijwonen!
    Geniet nog lekker van de zon tot de 18e! Hier is het veel regen en vallende blaadjes. Maar wel mooi. ;)

    x

  • 04 November 2010 - 18:02

    Renske:

    Heej Liset,

    Echt super jammer dat t je niet gelukt is.

    Ondanks dat ik er een super jaar heb gehad snap ik best dat je het moeilijk had.
    Ook ik heb paar keer gedacht "wat doe ik hier" maar dat was bij mij snel weer over.

    Ik wens je nog een super tijd in Spanje en doe iedereen de groetjes van mij!

  • 07 November 2010 - 18:00

    Oma:

    Dag Liset,
    Dat was een heldere evaluatie over jouw ervaringen in 2010.We hebben respect voor de moeilijke keuze die je gemaakt heb.Maar...., Liset, je bent weer van harte welkom in Drenthe.Liefs en groeten opa en oma.

  • 07 November 2010 - 20:52

    Jazmin:

    Meid, 2010 was fantastisch... maar 2011 wordt nog beter!
    Hoop je in januari te zien bij de reunie. Fijne reis weer naar huis en geniet van je laatste daagjes in Spanje.
    Muchos cariños desde Holanda

  • 09 November 2010 - 22:45

    Marjan:

    Hey Liset,

    Ik lees net je verhaal, wij zijn weer terug in het hele koude Nederland,hahaa de familie Ameln reist wat af.
    2010 is gewoon een SUPER jaar voor jou. Je hebt ups en downs meegemaakt, maar daardoor heb je jezelf leren kennen en niemand maakt je meer wat wijs!!! Ik ben trots op je!!!!!! Doegg lieverd tot de `18e, ik zal een dikke winterjas
    meenemen:-)

  • 10 November 2010 - 09:37

    Johan:

    Hey meid.
    Mooi gedaan dit jaar. Op naar 2011. Alleen jammer dat ik mijn vlieguren dit jaar niet vol krijg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Almerimar

Au-pair in Spanje

Recente Reisverslagen:

04 November 2010

Het laatste verslag vanuit Spanje

26 September 2010

Jaja,, er is nog leven in Spanje! ;)

04 September 2010

Mijn verjaardag

03 September 2010

Even een berichtje

28 Augustus 2010

Bijna is het weer zover!
Liset

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 61118

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Oktober 2013

Nicaragua & ???

09 September 2011 - 29 Oktober 2011

Midden Amerika!

29 Augustus 2010 - 29 Augustus 2011

Au-pair in Spanje

15 Januari 2010 - 14 Mei 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: