leven in Midden-Amerika - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu leven in Midden-Amerika - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

leven in Midden-Amerika

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Liset

15 Oktober 2011 | Nicaragua, León

Nu onze reis bijna teneide loopt wil ik jullie nog even wat vertellen over hetleven in Midden-Amerika en metname in Nicaragua dat zo anders is als ons leven.

In de eerste plaats begint het leven elke dag al heel vroeg, om 5 uur, mensen stappen onder de douche,de bussen beginnen te rijden en de brommers crossen door de straat, wij worden dus ook wakker !! ons ritme hebben we inmiddels aangepast en gaan vroeg naar bed en staan op tijd op, hahaa....
De huizen zijn hier ook open, met plexiglas lamellen die open en dicht kunnen en met een patio waar vaak de slaapkamers aan liggen, hierdoor lijkt het alsof het verkeer langs je bed rijdt:-)
De open huizen betekenen ook dat nu met het regen seizoen de regen gewoon naar binnen waait, maar dan dweilt met het gewoon weer de patio in, men dweilt wat af hier, hahaa. De werkster van Viavia dweilt en veegt nog steeds Johan.

De vervoersmiddelen is een verhaal apart. Onze reis begon in Panama en het viel Liset gelijk op dat daar zoveel nieuwe taxi's en auto.s reden
, hele mooie nieuwe auto's en een heleboel pick-upjes zoals wijvroeger hadden, voor de gewone mensen.
Costa Rica is het meest verwesterd,ik had ook net het gevoel dat ik in Europa was, zeer toeristisch. Alleen ben ik daar de slechtste wegen tegen gekomen van de drie landen.
Toen wij de grens van Nicaragua overkwamen zag je gelijk duidelijk verschil, zo gauw het voeruig wil rijden wordt het gebruikt en goed ook.
B.v. de fietsen bij voorkeur met stang om vrouw en kind op te vervoeren, brommers gezellig met zn 3en en beschermende kleding of kinderzitjes daar hebben ze nog nooit van gehoord.
Het mooiste vind ik het busvervoer, oude amerikaanse bussen,die overal rijden en particulier bezit zijn. Ze zitten overvol tot op het dashbord bij de chauffeur toe en als er echt niet meer in past kun je gewoon nog op het bagagerek op het dak,heeft Liset gehoord.
We hebben verschillende keren
midden in het gangpad gehangen. De muziek is aan en ze hebben geen airco, nee..... gewoon de raampjes open, heerlijk als je rijdt maar warm als je moet wachten, hahaa

Dan heb je nog de "veebusjes" vol met mensen, toen ik dat zag dacht ik: oh, dat zijn mensen voor wie de bus te duur is, maar het bleek dat het ook voor ons was, hahaa. Veel goedkoper dan de taxi en ze rijden door heel Leon. Een soort hop in hop off busje. Liset zal nog proberen fotos van de bus en busjes te plaatsen.

De mensen zelf blijven heel rustig onder het gedrang inde bussen, waarschijnlijk omdat het zo warm is en ze niet anders weten.

Waar ik ook erg van op keek was het feit dat bijna alle dieren, honden, koeien, paarden, varkens los lopen, zelfs op de openbare weg. We moeten geregeld stoppen met de bus voor een paar koeien of paarden.

En ja, dan nu het eten......
De eerste maand toen we onderweg waren hebben we geleefd op fruit, yoghurt, koekjes en chips, mac donalds en subway broodjes en soms konden we koken in de hostels, want het was niet echt gezellig om buiten de deur te eten. Het was overal stil in de restaurants. Bij Jolanda krijgen we weer een beetje regelmaat en heb ik zelfs al kookles gehad in Nicaraguaans eten.
En eidelijk.. in Leon is het gezellig om buiten de deur te eten, de paar resaurantjes zitten meestal vol en op vijdagavond is er live-muziek in Viavia gezellige midden-amerikaanse salsa muziek.

Als buitenlander trek je hier wel veel bekijks ,meestal zijn het jongeren tussen de 20 en 30, maar ik ben wel ietsjepietsje ouder, hahaa. Ik wordt vaak aangestaard of voorzichtig aangeraakt vooral door kinderen en oude mannetjes en vrouwtjes. De mannetjes glimlachen nog wel... en een enkele keer sta je te hangen in de bus en zie je zowaar een leuke man van je eigen leeftijd, die niet onder de maat is, hahaa... want klein zijn ze wel, allemaal. Ik voel me hier dan ook heel groot, hahaa

Als laatste wil ik wat vertellen over het regenseizoen. Het heeft eigenlijk elke dag en/of nacht wel een poosje geregend of gestortregend,
maar de temperatuur blijft altijd lekker warm.
De laatste paar dagen wordt het veroorzaakt door de tropische stormen in Mexico en Panama, het regent nu de hele dag, echt hollands weer, hahaa
Opmerkelijk feit is dat het schoolleven stil ligt als het de hele dag regent, ze zijn bang ziek te worden??

Nou, ik stop er even mee, over een paar dagen horen jullie wel weer van mij, ik heb nu de tijd om alles te verwerken en op te schrijven,zeker als het regent, hahaa
Wordt vervolgd........!!


  • 15 Oktober 2011 - 22:47

    Lulof:

    Hallo dames ameln, ik krijg de indruk dat jullie je prima vermaken daar! Ik heb wel eens gehoord "alles wat je van ver haalt is lekker" ik hoor het wel. groet Lulof

  • 16 Oktober 2011 - 07:58

    Johan:

    Ik begin nou wel uit te zien naar de rest van je belevenissen Marjan.
    En als je mij nou even mailt welke ingrediënten ik in huis moet halen, kan je het mij ook leren. Enfin geniet er nog even van, want het is zo weer voorbij.
    X

  • 16 Oktober 2011 - 08:05

    Birgit:

    Hoihoi!

    Wat leuk om dit te lezen en de foto's te bekijken! (mis het dan toch wel weer haha)... Volgens mij hebben jullie het echt heel leuk, geniet er nog lekker van!

    XX

    PS. Die foto van het tokkelen blijft gaaf!

  • 16 Oktober 2011 - 09:31

    Roeleke:

    Hey avonturiersters,

    Leuk om eens jouw beleving van het hele avontuur te lezen, Marjan. Ik zie je al helemaal hangen, daar in zo'n bus. Liset, kun je daar ook foto's van maken? Het liefst met een oud mannetje op de achtergrond. haha.
    Klinkt gezellig, die vrijdagavond in Viavia. Al een beetje salsa gedanst?
    Jammer van de regen. Ik hoop dat jullie de laatste weken nog wel wat zonneschijn zullen krijgen. Ik zal vandaag even wat zonnestraaltjes jullie kant opsturen, want hier is het momenteel prachtig zonnig weer.
    Nog heel veel plezier daar en geniet ervan!

    Liefs,
    Roeleke


  • 16 Oktober 2011 - 20:30

    Pa:

    Marjan,

    Een boeiend verslag van je belevenissen tot nu toe ! We lezen eruit dat het je goed bevalt. Geniet samen met Liset nog de komende tijd, het is zo voorbij ! Hier gaat het goed.
    Groeten , pa en ma.

  • 18 Oktober 2011 - 13:03

    Tante Alie:

    Hoi Marjan en Liset,

    Heb jullie verhalen zo'n beetje allemaal gevolgd, dacht ik, maar nu zie ik 2½ die ik nog niet ge;ezen had.
    Wat geweldig dat jullie 't daar zo goed hebben en zien en beleven.
    Er zijn vast ook heel veel lekkere geuren en prachtige kleuren ? !

    Ben benieuwd naar nog meer verhalen als jullie terug zijn. Kennen we jullie hier nog wel terug dan ? Heel rond of afgeslankt ??
    Er komen nog heel veel uren daar, maar in dagen telt het al af..Nog...
    Geniet nog even driedubbel.
    veel groeten,
    Alie

  • 18 Oktober 2011 - 22:27

    Marjan:

    Nee roeleke foto maken in de bus lukt niet, als ik hang, hangt liset ook, hahaa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 61126

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Oktober 2013

Nicaragua & ???

09 September 2011 - 29 Oktober 2011

Midden Amerika!

29 Augustus 2010 - 29 Augustus 2011

Au-pair in Spanje

15 Januari 2010 - 14 Mei 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: