Het leven van een backpacker - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Het leven van een backpacker - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Het leven van een backpacker

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Liset

20 Oktober 2011 | Nicaragua, León

Als ik weer in Ned. ben krijg ik natuurlijk de vraag, hoe gaat dat backpacken eigenlijk en hoe is dat leventje jou bevallen.Dus hier een verslag van mijn ervaringen.

Als backpacker in Amerika slaap je meestal in hostels, die zijn low-budget en je betaalt overal in dollars, ook al hebben ze eigen geld.
In elke stad en beetje touristische plaats zitten wel een paar hostels, waar altijd wel een plekje te vinden is, reserveren kan meestal niet. Het boekje van Lonely planet is onmisbaar daar is elke toerist aan te herkennen, daar staan de meest gangbare hostels in.

Als backpacker kun je kiezen uit een bed op een dorm, doubel private room with or without bathroom en in sommige hostels kun je zelfs slapen in hangmatten.

Een dorm is een slaapzaal met verschillende stapelbedden, ideaal voor de alleengaande backpacker want het kost heel weinig 6 tot 10 dollar.
Wij kozen meestel voor de private room zonder badkamer dan heb je tenminste nog een beetje privacy, de douche en wc moest je dan delen.
De dorms waren erg onrustig,iedereen heeft een ander ritme, we hebben 2x op een slaapzaal geslapen, toen de andere kamers erg duur waren.

In ons eerste hostel in New York sliepen we in een heel groot oud monumentaal pand van de YMCA, grenzend aan het Central Park. We sliepen op de 11e verdieping in een heel klein hokje op een stapelbed, dat was wel even slikken, wat als er brand kwam? de brandtrap zat aan het begin van de gang de hoek om, een heel eind lopen!!
Maar gelukkig de kleine hokjes wennen en verder sliepen we bijna overal op de begane grond.

De bedden waren meestal goed

In totaal hebben we nu 14 verschillende hostels gehad in 6 weken tijd.Groote, kleine, oude en nieuwe hostels.

En nou de hamvraag? Hoe is het mij bevallen?

Daar kan ik alleen maar op antwoorden met GOED !!!!! Ik wilde dat ik eerder de stoute schoenen aangetrokken had, hahaa
Vooral het hoppen van de ene naar de andere plaats, ieder keer een andere omgeving en zo ontzettend veel gezien, vooral tijdens het reizen, kris kras door Panama, Costa Rica en Nicaragu. Al gaf de buspas wel enige stress vanwege de onduidelijke informatie.....!!! Maar achteraf gezien was alles heel goed geregeld. Eigenlijk het enige wat me tegengevallen is, is het korte verblijf overal, mar dat moest wel want anders kwmen wij niet rond.

Liset kiest er ook voor een volgende keer zonder buspas te reizen, gewoon met de local bus en een kleiner gebied uit te zoeken of.. langere tijd!!

Het backpacken als manier van vakantie houden is een avontuur op zich. Ik voelde mij jong onder de jongeren, maar ze zeiden allemaal U tegen mij.... hahaa.
Oudere backpackers van boven de 40 kom je bijna niet tegen, hier in Leon heb ik het enige slel gezien.
Misschien kan ik dat promoten in Nederland?

Vooral het simpele leven, 7 weken in een warm land, eigenlijk heb ik maar weinig nodig, uit een rugzak kan ik leven en het dagelijks leven is hier goedkoop.
Natuurlijk heb ik wel als echte Nederlander te veel spullen bij me, mn rugzak is te zwaar. Als ik niet oppas gaat hij soms een eigen leven leiden, dit heb ik gemerkt in Panama
toen ik op een gladde helling omhoog liep en een beetje naar beneden gleed. Ik werd gelukkig opgevangen door een lieve meneer, anders???

Nou voor vandaag brei ik er een eind aan, het regent hier nog steeds!!!!!
Eigenlijk beginnen we een beetje te balen, we willen naar het strand, in de zon liggen...!!!! Maar de komende week wordt er nog steeds regen voorspelt, dat belooft niet veel goeds??






  • 20 Oktober 2011 - 05:52

    Judith:

    Leuk om te lezen! Volgend jaar maar weer dus? Groetjes!

  • 20 Oktober 2011 - 07:15

    Annelies:

    Ik kan nu een beetje voelen hoe het is om daar te backpacken.
    Lijkt me ook wel wat alleen zal ik vast de luxe van huis wel wat missen .
    Ik hoop echt dat jullie de vakantie kunnen afsluiten met zon.!!!!!!

  • 20 Oktober 2011 - 12:46

    Willeke:

    Ik wordt helemaal enthousiast van jouw verhaal Marjan. Je zus ook lees ik net in de reacties. Clubje oprichtten dan maar dames? Ik meld me vrijwillig voor de aged ladies backpackers, waar gaan we naar toe?
    groet en tot ziens in Holland, kom zeker even buurten om het life te horen de verhalen.

  • 20 Oktober 2011 - 15:52

    Oma :

    Dag Marjan/Liset, dank zij de regen kon je ons een mooi reisverslag schrijven, Marjan. Jij bent al even enthousiast als Liset. Er zou wel eens een klein cultuurschokje kunnen zijn bij terugkomst; al die avonturen die daar op jullie weg kwamen beleef je niet niet elke dag in Exloo. Nog veel plezier en niet te veel regen ,hoop ik .Groeten opa / oma

  • 20 Oktober 2011 - 19:06

    Johan:

    Hey marjan,
    waren die backpacker misschien ook nog boven de 50 ???? Dan doen we ook mee......
    en anders doen we toch gewoon die cruise naar de Caraïben.

  • 20 Oktober 2011 - 19:10

    Johan:

    P.S.
    Ik krijg net een berichtje van Marjan:

    Ze ligt op het strand in de zon, en ze blijven daar slapen.

  • 21 Oktober 2011 - 09:48

    Alie:

    Wat weer een mooi verhaal- van gisteren! Prachtig om het hier zo snel te lezen.Jullie hebben daar toch maar een goed leven. zo'n beetje om de drie dagen een ander hostel en bijna altijd een goed bed ! Was het slapen op het strand ook lekker ?

    Dag !

  • 21 Oktober 2011 - 18:29

    Roeleke:

    Haihai,

    Fijn om te lezen dat jullie inmiddels weer op het strand in de zon hebben gelegen. Het heeft even geduurd, maar de zonnestralen die ik vorig weekend jullie kant heb opgestuurd zijn dan toch eindelijk aangekomen! ;-) Hopelijk blijven ze nog een weekje.
    Geniet van jullie laatste week!

    Groetjxx,
    Roeleke

    p.s. Annelies en Willeke: ik ben van de partij!


  • 24 Oktober 2011 - 06:59

    Lulof:

    Hallo Marjan, nieuwe uitdaging voor je, als je terug bent!
    Reisburo voor de oudere jongere, laten we zeggen voor de 40+ backpacker. gr. Lulof

  • 24 Oktober 2011 - 07:36

    Annet:

    Hoi Marjan en Liset,

    net jullie laatste verslagen gelezen, moest vorige week extra werken i.v.m. vakantie collega. Dus weinig tijd om achter de pc te zitten.
    Leuk Liset, om zo ontvangen te worden!!
    En Marjan, ik vind het leuk om je verhalen te lezen, maar om het nou zelf te doen?........Denk dat het voor mij te spannend is hahaha.
    Vorige week wel een programma gezien van Erica Terpstra over een reis naar de Maja's. Ook erg indrukwekkend en hele mooie natuur daar.
    Wens jullie nog veel plezier en een goede thuisreis!

  • 25 Oktober 2011 - 14:13

    Jeanet Teuben:

    Leuk om jullie verslagen te lezen, ik kan me alles wat je verteld heel goed voorstellen, ik zie het zo voor me. We horen de verhalen allemaal als je terug bent.
    Voor nu nog een paar fijne dagen en een goede veilige reis terug.
    Geniet nog even van de warmte want hier is het al behoorlijk koud.
    Ik heb ook gemopperd in Honduras dat het er zo warm was maar oh oh wat mis ik het nu.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 61131

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Oktober 2013

Nicaragua & ???

09 September 2011 - 29 Oktober 2011

Midden Amerika!

29 Augustus 2010 - 29 Augustus 2011

Au-pair in Spanje

15 Januari 2010 - 14 Mei 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: