Hola Hola - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu Hola Hola - Reisverslag uit León, Nicaragua van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

Hola Hola

Door: Liset

Blijf op de hoogte en volg Liset

05 Februari 2010 | Nicaragua, León

Hola Hola amigos y amigas!
Como estas?
Aqui bien, pero yo soy un poco rojo! Haha.
Ok, nu weer in het Nederlands!

Hier gaat alles dus goed, alleen beetje verbrand vandaag op het strand!
(Moeilijk voor te stellen dat jullie daar in die vervelende kou zitten, terwijl ik hier loop te zweten en alleen in zee een lekker temperatuurtje kan vinden)
Maar ik heb ondertussen ook weer genoeg gedaan (behalve op het strand aanwezig zijn), zo ben ik dinsdag met Marieke bij Los Ositos geweest, mijn stageplaats! En het liefst zou ik nu gelijk gaan beginnen. Ik vind het zo knap wat die mensen doen. Er zijn 73 kinderen, en maar 3/5 begeleiders. Waarvan er 1 betaald krijgt, 500 cordoba per maand, (20 cordoba is 1 dollar, en 1 dollar is (als ik het goed heb) Nog net iets minder als een euro??). Kun je zelf wel beetje narekenen dat het dus eigenlijk niks is. In vergelijking met de salarissen die we in Nederland krijgen. Vind het echt knap hoe die mensen het voor elkaar krijgen daar. Een redelijk klein gebouwtje (voor 73 kinderen). In het gebouw zelf zijn 3 (speel/slaap) ruimtes, en ze zijn buiten bezig om nog 2 lokaaltjes erbij te bouwen. Waarvan er 1 ondertussen af is, en sinds kort in gebruik is. Maar ze komen echt mensen te kort. Nu is er regelmatig een meisje van 16 (zusje van 1 van de begeleidsters) die komt helpen. En toen ik kwam kijken, vroeg er iemand of ik de enige was die daar kwam werken. En toen marieke en ik dus ja zeiden, (want van Do you care ben ik ook de enige). Vonden ze het heel jammer, want ze hebben echt hulp nodig. Dus ik denk dat ik geen saaie stage ga krijgen hier. Ik ga hun dingen leren, en zij gaan mij natuurlijk dingen leren. Ben heel benieuwd!

Verder zijn we woensdag weer op tour geweest, naar 1 of ander natuurpark. (ik heb het verhaal niet echt gevolgd * schaamschaam * maar de natuur was wel ontzettend mooi. Heb ook een aantal mooie foto's, al zeg ik het zelf. Haha.

Daarna zijn we naar een fort gegaan. Dit was ook heel erg mooi. We hadden een schitterend uitzicht over León en omgeving, en waren omringt door de vulkanen. Echt super mooi. De verhalen in het fort waren wel wat minder mooi. Er zijn echt veel mensen heel naar aan hun einde gekomen daar.
Om bij het fort te komen, moesten we trouwens over de vuilnisbelt. Lieseth vertelde dat hier vorig jaar nog mensen liepen te zoeken naar spulletjes, en het stonk er verschrikkelijk. Nu heeft de gemeente het gesloten, en liepen er dus ook geen mensen meer te zoeken. Aan 1 kant een hele opluchting, want ik weet niet wat het met me zou doen, om die mensen daar tussen de rotzooi zien te scharrelen. Terwijl ik aan de andere kant juist heel benieuwd ben hoe ik daar op zou reageren.
Want ik heb al een aantal 'dorpjes' gezien met woningen van karton en golfplaten en zeilen. En tot nu toe, heb ik alleen maar bewondering voor die mensen. Dat ze zo kunnen leven. Waarschijnlijk kunnen ze ook niet anders, maar ja, ik kan het ook niet echt beschrijven wat ik voel als ik die mensen en die huizen zie. De mensen en voornamelijk de kinderen lopen er vrolijk rond, spelen spelletjes en hebben oprecht plezier. Dat vind ik wel héél mooi om te zien.
Laat ik het zo zeggen, het valt me nog mee hoe ik op dat soort situaties reageer, had in Nederland gedacht dat ik sommige dingen niet aan zou kunnen zien, en dat is tot nu toe eigenlijk nog niet gebeurd.

Vandaag zijn we trouwens met Spaanse les naar het strand geweest, echt super relaxed!
Nouja, behalve het strand. (Jolein,Judith en Annelie, weten jullie nog hoe heet het zand was in Blanes???) Hier is het nog een stukje heter! Haha. Maar gelukkig kun je heel makkelijk in 1 rechte lijn de zee in sprinten. Wel moet je uitkijken dat je dat niet net bij een hoge golf doet, want dan beland je net zo hard weer op het strand ;)
Een aantal van de groep gaan ook vaak met de golf 'meezwemmen' zoals surfers ook vaak doen, op de golf zeg maar. En zij zijn dan ook regelmatig 'op' het strand beland, haha. Een heel mooi gezicht vanaf de kant!
Al wil dat op het strand belanden ook wel eens gebeuren als je niet oplet, en plotseling wordt meegesleurd door een hoge golf. (Spreek uit ervaring! ;) ) Haha.

Maar verders heb ik eigenlijk niet heel veel meer te vertellen.
Morgen heb ik weer een examen van Spaans, en ben benieuwd wat voor cijfer het wordt, want we hebben een mondeling en een grammatica toets. En de grammatica gaat over een onderwerp; tener+que+invinitivo en dat onderwerp kan ik dus nergens in mijn aantekeningen vinden. En vraag me dus af, of ik dat wel gehad heb =P Maar goed, dat zien we morgen wel weer.

Zaterdag gaan we trouwens met bijna de hele groep een (actieve) vulkaan beklimmen, en er in tentjes op overnachten!
Ben heeeeel benieuwd, want volgens mij is dat ontzettend mooi!

Nou ik ga stoppen, Hasta Luego!

  • 05 Februari 2010 - 09:35

    Marjan:

    Hey Liset, weer een leuk verhaal! Ik had je al zolang niet gesproken, hahaa, ik dacht die heeft het druk. Nou ja dat konden we lezen met uitstapjes en strand en zee, geniet er maar van!!
    Groetjes van my

  • 05 Februari 2010 - 11:46

    Judith:

    Wat een avonturen! Haha je moet echt snel schrijven hoe het met de actieve vulkaan is afgelopen hoor! Mensen, 73 kinderen en maar zo weinig begeleiders. Hopen voor hun dat je er ook snel aan het werk kunt!
    Ik hoop voor jou dat je er een hele toffe en leerzame tijd tegemoet gaat!!

  • 06 Februari 2010 - 10:27

    Opa:

    Hoi Liset,een leuk verslag en prachtige foto's!Succes straks met je werk. Geniet er nog maar lekker van nu het nog kan.Los Ositos kan je goed gebruiken en doe je best. Groetjes van mij en oma.


  • 07 Februari 2010 - 19:48

    Roeleke:

    Hola Hola Liset,

    Leuk die Spaanse zinnetjes + vertaling, zo leer ik ook nog een woordje Spaans. Ga zo door zou ik zeggen!

    Ik lees met veel plezier iedere keer jouw reisverslag. Leuk dat je er iedere keer weer wat foto's bij zet. Wat een verhalen en wat heb je al veel gedaan en gezien in 3 weken. Eén ding is me duidelijk, je verveelt je volgens mij niet,daar aan die andere kant van de oceaan, maar dat had ik ook niet verwacht.

    Enne...heb je een spannende nacht gehad daar boven op die vulkaan in een tentje? Mag hopen dat die vulkaan niet al te actief was. ;-)

    Heel veel plezier en ik ben benieuwd hoe het zal zijn in Los Ositos.

    Groetjxx,
    Roeleke

  • 08 Februari 2010 - 11:15

    Jolein:

    Heee!!

    Maar dat zand was al heet! :O haha Op hete kolen lopen zegmaar!:P haha

    super dat je het zo naar je zin hebt!
    Stageplek lijkt me wel spannend zeg! Hoe kun je dat doen met 3 tot 5 begeleiders?! Maargoed! Jij zult daar wel goed kunnen helpen!!

    Liefsss!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Stage in Nicaragua

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2010

Het laatste verslag!

02 Mei 2010

Verslag van Paps..

07 April 2010

Corn Island & Bluefields....

18 Maart 2010

Even een 'berichtJE" ;)

01 Maart 2010

Wat vliegt de tijd!
Liset

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 61105

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Oktober 2013

Nicaragua & ???

09 September 2011 - 29 Oktober 2011

Midden Amerika!

29 Augustus 2010 - 29 Augustus 2011

Au-pair in Spanje

15 Januari 2010 - 14 Mei 2010

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: