FF weer een verslagje van ons.. - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van Liset Ameln - WaarBenJij.nu FF weer een verslagje van ons.. - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van Liset Ameln - WaarBenJij.nu

FF weer een verslagje van ons..

Door: Liset

Blijf op de hoogte en volg Liset

24 September 2011 | Costa Rica, Manuel Antonio

Zo, daar zijn we weer.. Heeft een paar dagen geduurd, maar zoveel hebben we dan ook niet te vertellen.

Na het aapjes kijken in Boquete zijn we de volgende dag netjes opgepikt door een taxi die ons naar onze volgende bestemming zou brengen, Bocas del Toro. Een reis van ongeveer 3/4 uur door de heuvels met veel kronkelweggetjes. Maar wel een enorm mooie omgeving! Hele mooie grote blauwe vlinders gezien, en weer de typisch indische ' huisjes' op palen. Tegen de tijd dat ik (Liset) bijna misselijk begon te worden van al dat geslinger werd de weg gelukkig wat rustiger en waren we bijna bij ons eindpunt. (Al wisten we dat zelf nog niet). Na die paar uur kwamen we aan in een klein soort vissersdorpje, hier werd door onze taxi chauffeur kaartjes voor ons gekocht, en toen was hij weer vertrokken en wij hadden geen idee wat er ging komen.(Krijgen nogal weinig informatie van de Bamba organisatie die onze ritten regelt) Dus maar afwachten wat er ging gebeuren.

Na een half uur mochten we dan in een bootje stappen, zwemvest aan, en bagege achterin. Daar gingen we, vliegend over het water. En na een klein half uurtje kwamen we dan aan in Bocas del Toro. Het was er warm, veel warmer dan in Boquete, dus gelijk maar even wat kleren uitgetrokken voor we opzoek gingen naar een hostel. Na 10 min werden we aangesproken door een jongen die ons wel even aan een hostel ging helpen. En hij vertelde wat dingetjes over het eiland. Er was al de hele week feest en er waren veel toeristen op het eiland. Toen we een hostel gevonden hadden, leek het in eerste instantie wel een leuk en goed hostel, maar nu achteraf is Bocas del Toro + het hostel me tegen gevallen. Ik had er veel van verwacht.Maar (misschien ook wel door het feest) was een deel van het eiland afgezet, en moesten we een dollar betalen voor het strand, wat ook nog eens naar mijn mening erg vies was. Het water was bijna zwart (ipv blauw) en je had allemaal haartjes op je lichaam als je uit het water kwam. Het strand was bezaaid met lege alcohol flessen, en er stonden grote podiums en een kleine kermis. En er reden auto's over het strand. Gelukkig hadden wij wel een rustig plekje en hebben we nog wel wat kunnen genieten van de zon en de iets te harde muziek.
Het hostel viel ook wat tegen. Mijn matras had geen vering meer, zodat het leek alsof ik gewoon op de grond lag ' heerlijk!' haha. Maar gelukkig hadden we wel een prive kamer en geen dorm. De eerste nacht was erg rumoerig en de mensen van de dorm naast ons hielden hun eigen feestje, wat erg veel lawaai en een heerlijke stank van kots opleverde tegen 4 uur snachts.

Maar goed, achteraf hadden we waarschijnlijk nog wel naar een ander eilandje kunnen gaan op een paar minuten varen. Maar daar kwamen we iets te laat achter.

Nouja, dit was in ieder geval Bocas. Op naar het volgende avontuur... De reis van Bocas (Panama) naar Puerto Viejo (Costa Rica).
We moesten dus de grens over, en van onze Bamba organisatie hadden we gehoord dat we eraan moesten denken een stempel in ons paspoort te krijgen, anders hadden we een probleem als we Costa Rica uit willen..

De organisatie Bamba had ons in een mail de gegevens van de reis gemeld en daar stond bij transportation : Boat. Dus wij mooi optijd op de plek waar we de boot moesten nemen. Eerst al een beetje stress omdat we niet wisten of onze kaartjes al geregeld waren. En de o zo behulpzame vrouwen (dus niet) achter het loket zeiden dat we moesten wachten tot half 9, en dat onze namen dan wel om geroepen zouden worden als we de boot in mochten.. Dus, maar weer afwachten.

Toen om half 9 de boot ging, en Puerto Viejo omgeroepen werd, zijn we met een aantal andere backpackers maar ingestapt. Onze namen hebben we niet gehoord..

Na een half uur, meerden we ergens aan, en wij dachten dat we al in Costa Rica waren.. aangezien onze transportation BOAT was, alleen vonden we beide een half uurtje wel erg kort.
Wij ons druk maken over een stempel die we ergens zouden moeten halen, terwijl een jongen die iedereen helpt voor een fooi ons druk gebaarde dat we ergens heen moesten. Uiteindelijk de jongen maar gevolgt, die ons voorstelde aan een chauffeur.. chauffeur??? Zijn we die nodig dan?? Blijkbaar.. want hij moest 8 mensen oppikken en er misten er nog 2, en wij waren de laatste. Dus het zal wel kloppen. Bij die man ingestapt, en na een half uur laat hij ons weer uitstappen.. Wat blijkt.. we zijn bij de grens.. GELUKKIG toch nog een stempel. We moeten in een hokje 3 dollar betalen pp en krijgen een sticker, dan door naar het volgende hokje, daar krijgen we een stempel. Vervolgens worden we een enorm lange oude spoorbrug over gestuurd. Met aan het andere eind: jawel... COSTA RICA! We hebben het gehaald..

Nu de volgende papieren invullen (Dezelfde als in het vliegtuig, elendige dingen! :P ) en krijgen we nog een stempel.. Ppfieuw,, hebben we dat weer gehad..
Er staat alweer een man klaar.. met de vraag of wij met hem.. cariben shuttle meerijden.. Geen idee zeggen we. Gelukkig heeft hij een lijst met namen en staan onze namen erop.. Wel goed geregeld dus, door Bamba, maar iets meer informatie had wel gemogen.

Na deze eenerverende reis goed en wel aangekomen in Puerto Viejo. Ons maar laten afzetten waar iedereen eruit ging. Wat bleek, een erg mooi hostel. Alles met mozaik, Heel groot, maar toch gezellig (ondanks dat het rustig was). Aan het strand en vlak bij een heel rustig reggae dorpje met allemaal bobmarley mannen.. Echt een dorpje om nog eens naar terug te gaan..
Hier hebben we dan ook heerlijk gerelaxed aan het strand en in de hangmatten. De bedden en douches waren goed, en het eten in het dorp was ook heerlijk.. Even weer bijkomen van de stressvolle reis hier naar toe.

Na 3 dagen lekker genieten worden we smiddags om 2 uur opgehaald om onze reis naar San Jose te maken. Een trip van 4 en een half uur.. over wegen.. nja wegen.. half af gemaakte straten met enorm veel hobbels en gaten.. we vlogen om de zoveel meter de lucht in en normaal praten was af en toe onmogelijk, maar alles went, haha.
In San Jose had onze chauffeuse waarschijnlijk haast, want ze scheurde door de stad, en we vlogen nu van links naar rechts, ipv op en neer.. maar goed, Wel heel huids en zonder blauwe plekken bij ons hostel afgezet.

Wat van de buitenkant meer op een schuur leek dan op een hostel. Hermetisch afgesloten met een bewaker aan de binnenkant die een schuifje opzij schuift om te kijken wie er naar binnen wil. Gelukkig wel naar binnen gelaten en hartelijk ontvangen door een meisje achter de balie.
De private rooms waren een beetje duur, dus toch maar de gok genomen en voor de Dorm gekozen. Hier waren al 3 bedden bezet, en wij moesten op de bovenste bedden van de stapelbedden slapen. Maar met een trapje kwam dat helemaal goed, haha.
Het hostel zelf was heel mooi, heel modern, mooie kamers, veilig, warm water tijdens het douchen, en alles was schoon. Er was een zwembad, een bioscoopje, een restaurant helemaal boven in, met een terras wat uitzicht boodt over de stad + een heleboel computers. Beter kan niet zou ik zeggen..

Nadat we aangekomen waren niet veel meer gedaan, wat gegeten, een warme douche en lekker slapen.
De volgende dag de stad ingeweest, opzoek naar wat leuke sandalen voor mij, maar helaas, met maat 42 kun je niets kopen. Smiddags heerlijk bij het zwembad gelegen.. en toen het minder warm was, nog ff de stad in.
Op onze kamer inmiddels het eerste nederlandse meisje ontdekt. En gezellig wat gekletst over haar reis en de onze.

De volgende dag werden we weer optijd opgehaald om door te reizen naar Manuel Antonio.. Onderweg de raarste borden tegengekomen, waaronder 1 met opgepast overstekende krokodillen.. en een Amerikaan bij ons in het busje die er regelmatig komt, wist een aantal krokodillen aan te wijzen in de rivier.. Ik heb ze helaas niet gezien, zat net aan de verkeerde kant en kon de rivier niet zo goed zien..

Aangekomen in Manuel Antonio op de gok een hostel in onze Lonely Planet aangewezen, en wat bleek, die ligt 500 meter van een mooi strand.. !! Dus dat was weer mooi geregeld! Ook nog een gezellig hostel. Hier zit ik nu achter een slome computer, waar regelmatig het internet wegvalt dit verhaal te typen. Wat toch weer langer is geworden dan ik dacht...

Morgen vertrekken we naar Monteverde, ergens in de regenwouden, en hier gaan we wat tours doen.. Ben heel erg benieuwd! Maar we laten jullie natuurlijk weten wat we gedaan hebben..

Ik heb geen idee hoe mijn verhaal leest en of er veel fouten in staan, zo ja, mijn excusses en ik zal er de volgende keer op letten.. maar met deze computer heb ik even geen zin om alles nog weer een keer na te lezen :P

Groetjes van ons!

PS, we vinden het erg leuk om al die reacties te lezen, het doet ons goed dat iedereen ons volgt!

• 25 September 2011 - 06:29

Johan:

Mooi verhaal meiden, maaaaarrrre
    ik mis de echte foto's. Groeten van ons.

• 25 September 2011 - 08:48

Mandy:

Door sommige spelfouten heen, kon ik het best lezen :P!
    Haha, we hyven :P!

xxxxxxxxx

• 25 September 2011 - 09:04

Roeleke:

Hai Grote Zus en Liset,

Nou een verslagJE zou ik het niet noemen. Zo, wat een verhaal! Hartstikke leuk om te lezen wat jullie nu weer allemaal hebben beleefd. Jammer van de lovely beaches in Bocas del Toro, maar ik lees dat jullie gelukkig op andere tropische stranden zijn beland. Wat een spannende reis naar Costa Rica, kan me zo voorstellen dat het stressgehalte dan aardig oploopt, maar gelukkig hebben jullie daarna lekker kunnen relaxen in hangmatten en mooie hostels. Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier in Monteverde!

Liefs,
    Roeleke

• 25 September 2011 - 17:46

Oma:

Dag Marjan en Liset,
    Niet veel te vertellen, nou zeg ,jullie maken nogal wat mee!! Je weet het zo meeslepend te vertellen Liset, dat wij op verre afstand ons er iets bij kunnen voorstellen. `t Is wel een onnederlands stukje wereld,zo te lezen. We kijken alweer uit naar het volgende verhaal. We volgen jullie
    via de atlas.( O ja, Dat vieze water lijkt me niet zo fris.) Hart. gr. opa/oma

• 25 September 2011 - 19:08

Annet:

Hahaha, niet veel te vertellen idd oma ze maken nogal wat mee.
    Reuze spannend hoor als je niet zeker weet of je in de goede bus of boot zit en maar af moet wachten in wat voor hostel je weer zult belanden. Maar zo te lezen komt het toch wel weer goed.
    Liefs, Annet

• 25 September 2011 - 20:34

Greetje :

Hallo Marjan en Liset , ik kreeg helemaal de zenuwen toen ik het verhaal las ,want was steeds bang dat je in het verkeerde voertuig zou zijn gestapt. Gelukkig is het goed gegaan ,nog heel veel plezier in het regenwoud en dat jullie maar veel aapjes zullen zien (en wij de foto`s)

• 26 September 2011 - 15:25

Jan Geerts:

Hallo, daar met je tweeën, hier gaat het er wel relaxter toe, dus een volgende keer en hotel trip in Exloo?

• 28 September 2011 - 20:27

Bettiena:

Ook ik ben aangestoken door een hint op hyves.......wist al van Johan dat jullie deze reis gingen maken op de dag dat jullie vertrokken...... Tsja, ik ben Johan weer eens tegengekomen!!!!!!!!!! Hahahahaha
    Wat een geweldige reis maken jullie met z'n beiden en je komt gewoon dingen tegen wat je absoluut niet in Nederland ziet...... Leuk om te lezen!!!! Ik blijf jullie volgen!!!!!!
    Ps....heeft Johan de reservesleutels al van de auto............